ALex Rogo heeft een prima jaar achter de rug: hij werd benoemd tot tweede man op divisieniveau van UniCo en is verantwoordelijk voor drie onlangs gekochte bedrijven. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Dan komt de raad van bestuur met een beleidswijziging. Er is cash nodig en Alex’ bedrijven worden in de etalage gezet. Een vreselijk dilemma voor Alex. Als hij de reorganisatie van zijn bedrijven succesvol afrondt, kunnen ze met maximale winst worden verkocht. Als hij daar niet in slaagt, gaan ze dicht. In beide gevallen zijn Alex en zijn medewerkers hun baan kwijt. En alsof het nog niet genoeg is: zijn twee kinderen zijn tieners geworden!

De bestseller Het doel speelt in een tijd waarin bottlenecks in de capaciteit de resultaten bepalen. In het vervolg, Het is geen toeval, zien we het tegenovergestelde: er is capaciteit over. Ook het verkopen van deze capaciteit tegen lagere prijzen biedt niet langer soelaas. Alleen doorbraakideeën kunnen nog helpen. Het is geen toeval werkt drie zulke ideeën uit.